Mailchimp - Sommarutskick
Problem: Kund hör av sig till CC för att de inte vill ha mail som fokuserar på mammor – dvs många av mailen vi kommer skicka ut under sommaren.
Enklaste sättet är att be kunden klicka på länken i den ljusgula rutan längre ner i mailet de tagit emot. Från och med söndag 9/6 kommer denna ruta finnas med i alla mail:
När kunden klickar på länken så läggs en tagg till på dem i Mailchimp; "NO summer emails". Observera att om ni på CC klickar på den länken i ett kampanjmail ni får i sommar, så kommer er användare också att få den taggen.
För att hjälpa kund ta bort/lägga dit taggen i Mailchimp:
1. Logga in i Mailchimp (Inlogg finns i 1Password!)
OBS! Välj Once Upon, inte Customer Care!
2. Efter att du har valt Once Upon, klicka på "I'll do this later" för att komma vidare:
3. Sök på den mailadress kunden mottagit kampanjmailet på i sökfältet högst upp:
Klicka in er på kunden:
Och scrolla sedan ner till Tags längre ner till vänster. Lägg till (eller ta bort) taggen "NO summer emails":
Alla som har taggen "NO summer emails" kommer bli exkluderade från mailutskicken i sommar. Med andra ord, om kund ångrar sig och vill ha mail i sommar så måste ni ta bort taggen från dem i Mailchimp.