Returer RPI
Uppdaterad
Hantering av returnerade ordrar
Kund mailar in till oss och säger att ordern har blivit returnerad
- Gå in på ordern för att se vilket tryckeri den har skickats från.
- Gå till det returdokument som hör ihop med rätt tryckeri.
- Kontrollera om ordern har returnerats och om den finns i returdokumentet.
- Genom att använda Command+F kan du söka i returlistan på ordernumret.
Kolla i Returdokumentet
- Om ordern finns inskriven där redan: Fyll i eventuella saknade uppgifter.
- Om ordern inte finns registrerad: Skriv in ordern i returdokumentet.
Viktigt att alltid dubbelkolla med kunden
- Kontrollera alltid med användaren att leveransadressen är korrekt. Är adressen fel på ordern så fyller vi i den rätta adressen och väljer "reship to new address" i returlistan.
Meddelande till användaren
- Informera användaren att ordern kommer att skickas ut igen så snart vi har fått tillbaka den.
- Viktigt att alltid sätta mailet på väntar så att du kan följa upp ärendet.
- När du ser att ordern har skickats ut igen med ny spårnings-länk ska du följa upp mailet med kunden och skicka den nya länken så att kunden kan följa den nya leveransen.
- Se templates nedan för hjälp:
Specifika instruktioner för returer till RPI GB
Fyll i returdokument
- Fyll i all information om den returnerade ordern under fliken "2024-Returns Expected".
Uppdatering efter ordern blivit mottagen
- När returen mottagits av RPI UK, flyttar de informationen till fliken "2024".
Spårningslänk visas i annan flik!
- Den nya spårningslänken kommer att synas under fliken "2024".
Här finns Returdokumenten och länkarna till dem:
Se instruktioner om hur CC & RPI använder dokumenten under fliken "Manual" i respektive returdokument.
Returer från AU och US
- Ingen Returprocess: Länderna är för stora och processen är för tidskrävande.
- Åtgärd vid Returnerad Order: Ordern anses förlorad och vi skapar en reproduktion direkt istället.
Sammanfattning
- Kontrollera och registrera returnerade ordrar i rätt returdokument.
- Verifiera leveransadressen med kunden.
- Informera kunden att ordern skickas ut igen när tryckeriet har hanterat returen.
- För returer till RPI GB: Följ specifika instruktioner för hur vi fyller i och uppdaterar returdokument.
- AU och US returer: Ingen process finns för returer i de länderna. Ska en reproduktion direkt då ordern anses vara borta.