Once Upon Publishing

Returer RPI

Uppdaterad

 Hantering av returnerade ordrar


  1. Kund mailar in till oss och säger att ordern har blivit returnerad

    • Gå in på ordern för att se vilket tryckeri den har skickats från. 
    • Gå till det returdokument som hör ihop med rätt tryckeri. 
    • Kontrollera om ordern har returnerats och om den finns i returdokumentet.


    • Genom att använda Command+F kan du söka i returlistan på ordernumret. 
  2. Kolla i Returdokumentet

    • Om ordern finns inskriven där redan: Fyll i eventuella saknade uppgifter.
    • Om ordern inte finns registrerad: Skriv in ordern i returdokumentet.
  3. Viktigt att alltid dubbelkolla med kunden

    • Kontrollera alltid med användaren att leveransadressen är korrekt. Är adressen fel på ordern så fyller vi i den rätta adressen och väljer "reship to new address" i returlistan. 
  4. Meddelande till användaren

    • Informera användaren att ordern kommer att skickas ut igen så snart vi har fått tillbaka den.
    • Viktigt att alltid sätta mailet på väntar så att du kan följa upp ärendet. 
    • När du ser att ordern har skickats ut igen med ny spårnings-länk ska du följa upp mailet med kunden och skicka den nya länken så att kunden kan följa den nya leveransen.
    • Se templates nedan för hjälp:

Specifika instruktioner för returer till RPI GB 

  1. Fyll i returdokument

    • Fyll i all information om den returnerade ordern under fliken "2024-Returns Expected".
  2. Uppdatering efter ordern blivit mottagen

    • När returen mottagits av RPI UK, flyttar de informationen till fliken "2024".
  3. Spårningslänk visas i annan flik! 

    • Den nya spårningslänken kommer att synas under fliken "2024".

Här finns Returdokumenten och länkarna till dem: 

Se instruktioner om hur CC & RPI använder dokumenten under fliken "Manual" i respektive returdokument.

Returer från AU och US

  • Ingen Returprocess: Länderna är för stora och processen är för tidskrävande.
  • Åtgärd vid Returnerad Order: Ordern anses förlorad och vi skapar en reproduktion direkt istället. 

Sammanfattning

  1. Kontrollera och registrera returnerade ordrar i rätt returdokument.
  2. Verifiera leveransadressen med kunden.
  3. Informera kunden att ordern skickas ut igen när tryckeriet har hanterat returen. 
  4. För returer till RPI GB: Följ specifika instruktioner för hur vi fyller i och uppdaterar returdokument.
  5. AU och US returer: Ingen process finns för returer i de länderna. Ska en reproduktion direkt då ordern anses vara borta. 
Guide taggad med: Retur AU Retur DE Retur GB Retur NL Retur UK Retur US Returdokument Returnerad order
warning Created with Sketch.