Once Upon Publishing

Sammanfattning Discovery

Uppdaterad


19/1

Landningssida för Year Book och Wedding books är live.
Det kommer inte att gå att klicka sig fram till dem på webben just nu eftersom de vill mäta den organiska trafiken dit först. Dvs om någon tex söker på Year Book på google. Det pratas om att det senare kommer att finnas i menyn men de vet inte exakt hur det upplägget kan komma att se ut än.
Vi får länka kunder till landningssidorna om vi vill.

Det ska utforskas mer och göras undersökningar på om det går att spinna vidare på det här och ha det på produktsidan. Tex Book, Prints, Year Book. Och vad det i så fall skulle finnas för förväntningar, fördelar och nackdelar med det.

De har sett en stor dipp i signups sedan version 4.7.5 och inte kunnat hitta en förklaring.
Nämnde en review vi fått frågor om där det inte gick att signa upp med google och det visade sig finnas en bugg som kan vara förklaringen.

Övrigt:

  • Varnings sheets - De var med på noterna att hålla mirobrädan uppdaterad.
  • Storyboll leveranstid - Finns en plan, har skapat ett kort i trello
  • Byt mejl på konto - Tekniskt möjligt (var inte det förut) de ska titta på det
  • Radera konto även på webb - Funktionen kommer att finnas på webben så småningom men det finns ingen tidsplan nu


10/11

Referral: Live 13/11

När en användare bjuder in en annan användare kommer den nya användaren att få en 20% kod.

Det är i första stadiet nu och på längre sikt är planen att även de som bjuder in ska få en kod.
Koden kommer inte att vara bunden till ett konto och inget slutdatum.

Det kommer däremot att stå i informationen att den är giltig i 30 dagar för att motivera kunderna att köpa.
Finns en risk för spridning men de såg ingen jättestor risk i det eftersom det genererar köp.

En idé kan vara att byta kod då och då för att hindra spridning men att vi inte stänger de gamla koderna.
Ser vi då att en gammal kod pikar kan vi ta action då.

De skulle även kika på om det går att använda "tekniken" med samarbete och den gamla "sammarbetskoden together" och se om det går att använda på den här koden också.

Copyn ska också ses över, men det här är som sagt ett första steg och en "test variant"

Vi får INTE hänvisa till det när användare efterfrågar en rabattkod.
Frågar de specifikt om funktionen och redan har hittat den på egen hand får vi svara på frågor.

Man hittar det i appen - settings - share app.


Sista orderdatumet:

Det kommer att finnas två datum för Australien, i appen kommer det att visa ett datum och sedan om man klickar vidare ser man de två olika datumen (Metropolitan Australia and outside metropolitan Australia).

Blev lite rörigt när de gick igenom det här eftersom de visade en variant som det sedan visade sig att de hade skrotat. Det är dock förankrat med Maia, så hon har koll.


Smart banners: 

A/B test :  50% ska få banner, 50% får ingen banner.

Det innebär att om de går in på hemsidan via browser på telefonen kommer det att finnas en banner längst upp där det står "Skaffa appen", de slungas då vidare till appstore/google play eller appen om den redan är nedladdad.


Notifications:

Test under sommaren visade att de som fick påminnelse om att skapa sin årsbok faktiskt blev mer aktiva på appen. De la till mer text, shufflade mer och var över lag inne i appen mer.


Kom ihåg språkval:

Kundens språkval sparas om de stänger ner webbläsaren.
Språket sparas även mellan webben och när de loggar in i webappen.



21/6

Fokus på att få klar nya produktsidan - ej live än.

Nya printprodukten kommer att se ut så här i appen. 3 bilder från bilderna som är valda och är bara 1-2 bilder valda kommer de bakom att vara vita.

Tillagda settings på webben (ej live):

  • Show all devices the user’s logged in to

  • Signout from all other devices

  • Newsletter (in progress) 


En ny "hjälte" sektion på startsidan (webb)

Där det kan läggas till erbjudanden, blogginlägg eller annan information


Förbereder webben för photo prints

Det kommer att synas på webben, men klickar man på "create photo prints" får man en pop-up med en QR kod till appen.



Det pratades om en ny typ av rabattkod.

Bjud in vänner - ni får båda en kod.
Eventuellt kommer den som bjuder in att få sin kod när den inbjudna lägger sin första order.

Ska eventuellt testas under sommaren.



31/3

Fokus den här sprinten har varit på att göra klart flödet för Lazy signup och Landningssidan.

Lazy signup

  • De har landat i att man inte ska behöva ange eposten när man klickar på "Checkout as guest" eftersom de anger eposten i betalningsflödet.
  • Feedback från stakeholders är om vi kan ge en sista liten puff åt att skapa konto efter att de lagt sin beställning.
    Eftersom de redan gjort sin beställning så finns det väldigt liten risk för oss och lägger man fram det som "vill du spara din bok" eller liknande kan det eventuellt fånga upp x antal personer i det läget.
  • Det kommer att finnas möjlighet för kunden att slå ihop gäst kontot med ett befintligt konto, eller att skapa ett konto och att boken då flyttas över dit.
  • Vi pratade även om ifall rabattkoder ska gå att använda för gäst användare eller om det bara ska fungera för skapade konton. Vi landade i att det vore bra om gästanvändare kan använda koder också.

    Däremot kommer de inte kunna få välkomstkoden då de inte kan signa upp på nyhetsbrevet utan att ha skapat ett konto.

OBS! När vi lanserar är det viktigt att vi skapar mer komplexa koder för just gäst kunder, tex Df4k9Lp eftersom vi inte kan låsa de mot ett konto.


Landningssidan

Demo för landningssidan här.


17/3


Cards - ny printprodukt

  • De utforskar hur de ska kunna visa storleken på korten på ett bra sätt.
    Just nu har de lagt in ett par glasögon för storleksreferens.
  • Korten görs också mindre i jämförelse med fotoboken.
  • Mindre banderoll i appen diskuteras också, idag tar den mycket plats vertikalt.

Efter samtal så landade vi i att det behöver förtydligas om storleken är cm eller inch, och om vi kan anpassa det beroende på vart kunden befinner sig.


Lazy signup

Flödet för användarresan i lazy sign up har spikats.
De är räknar med att kunna intensifiera eller/och modifiera påminnelser för att skapa kontot vid behov.

De kommer att försöka bygga upp möjligheten att migrera konton direkt.
Utan det kan vi inte tillgodose våra registrerade användare som av misstag hamnade i Lazy Signup flödet.

Så här ser skissen för flödet ut:


Landningssida för webben 

De har började använda ett "flytande" system för dimensionering och skalning som kallas utopia.
Eftersom processen att lägga till nya saker på info webben inte har varit så smidigt tidigare.

I den kommande sprinten kommer de att använda dessa komponenter när de bygger vår nya landningssida för Google-annonser. 

Så här ser skissen på landningssidan ut:


Påminnelse att signa upp efter nedladdning av appen.

Triggas när en användare har installerat appen utan att registrera sig inom 48 timmar.

40 % av användarna som visas påminnelsen registrerade sig inom en timme. 


ATT prompt

Vid A/B testning så accepterade 27% spårningen.
Tyskland och Nederländerna var mer skeptiska än Sverige som var mer 50/50.
För Frankrike var siffrorna bättre, dock var det mycket färre som "deltog". (200 vs ca 2000 för de övriga)


Inför nästa sprint:

  • Cards - Continued exploration of cards in app / webapp / infoweb.
  • Infoweb - The landing page will be done and the set up for testing will immense. The discussions regarding the design system and utopia will continue.  
  • Lazy sign up - User interviews. The implementation of Lazy Sign up will start.   




Guide taggad med: discovery sprint Sprint reviews stakeholder
warning Created with Sketch.