Fakturafrågor
Uppdaterad
Hantera fakturaförfrågningar
Betalning via Klarna/iDEAL
- Instruktion till kunden: Upplysa kunden om att kontakta Klarna eller iDEAL direkt för att få tillgång till fakturor, eftersom vi inte har tillgång till dessa fakturor.
- Använd färdigt svar: Använd vårt färdiga svar "Frågor om betalning, KLARNA" för att guida användaren på rätt sätt.
Företagskunder
Information om VAT-nummer:
- Förklara vår policy: Informera att vi primärt är ett B2C-företag och för närvarande inte erbjuder möjligheten att lägga till VAT-nummer i orderbekräftelsen för momsredovisning. Använd färdigt svar "Fakturaförfrågan".
- Alternativ tillgänglig: Förklara att GST tax invoice används som motsvarighet till VAT i vissa länder.
Om nekande blir nödvändigt:
- Standardprocedur: Det är vanligtvis inga problem att neka dessa förfrågningar.
- Vid problem: Kontakta Sofia Emthén för vidare assistans.
Skicka om orderbekräftelse och kvitto:
- Orderbekräftelse:
- Sök upp ordern i admin.
- Klicka på ordern.
- I hamburgarmenyn, välj "load order confirmation pdf".
- Spara ner PDF:en och bifoga i ett e-postmeddelande till kunden. Använd template "Fakturaförfrågan".
- Transaktionskvitto via Stripe:
- Klicka på den relevanta betalningen i admin för att komma till Stripe.
- Välj "skicka kvitto".
- Ange kundens e-postadress i fältet som dyker upp och bekräfta sändningen.
- Orderbekräftelse:
Sammanfattning
Denna guide beskriver hur du hanterar förfrågningar om fakturor från användare, både för privatpersoner som använt Klarna/iDEAL och företagskunder som efterfrågar momsspecifikation. Genom att följa dessa steg kan du effektivt adressera och hantera dessa förfrågningar samtidigt som du upprätthåller tydlig kommunikation och uppfyller företagets policyer.