Once Upon Publishing

Fakturafrågor

Uppdaterad

Hantera fakturaförfrågningar

Betalning via Klarna/iDEAL

  1. Instruktion till kunden: Upplysa kunden om att kontakta Klarna eller iDEAL direkt för att få tillgång till fakturor, eftersom vi inte har tillgång till dessa fakturor.
  2. Använd färdigt svar: Använd vårt färdiga svar "Frågor om betalning, KLARNA" för att guida användaren på rätt sätt.

Företagskunder

  1. Information om VAT-nummer:

    • Förklara vår policy: Informera att vi primärt är ett B2C-företag och för närvarande inte erbjuder möjligheten att lägga till VAT-nummer i orderbekräftelsen för momsredovisning. Använd färdigt svar "Fakturaförfrågan".
    • Alternativ tillgänglig: Förklara att GST tax invoice används som motsvarighet till VAT i vissa länder.
  2. Om nekande blir nödvändigt:

    • Standardprocedur: Det är vanligtvis inga problem att neka dessa förfrågningar.
    • Vid problem: Kontakta Sofia Emthén för vidare assistans.
  3. Skicka om orderbekräftelse och kvitto:

    • Orderbekräftelse:
      1. Sök upp ordern i admin.
      2. Klicka på ordern.
      3. I hamburgarmenyn, välj "load order confirmation pdf".
      4. Spara ner PDF:en och bifoga i ett e-postmeddelande till kunden. Använd template "Fakturaförfrågan".
    • Transaktionskvitto via Stripe:
      1. Klicka på den relevanta betalningen i admin för att komma till Stripe.
      2. Välj "skicka kvitto".
      3. Ange kundens e-postadress i fältet som dyker upp och bekräfta sändningen.

Sammanfattning

Denna guide beskriver hur du hanterar förfrågningar om fakturor från användare, både för privatpersoner som använt Klarna/iDEAL och företagskunder som efterfrågar momsspecifikation. Genom att följa dessa steg kan du effektivt adressera och hantera dessa förfrågningar samtidigt som du upprätthåller tydlig kommunikation och uppfyller företagets policyer.

Guide taggad med: Fakturaförfrågan Företagsfaktura Kvitto vat
warning Created with Sketch.