Once Upon Publishing

Hittar inte bilder i kamerarullen

Uppdaterad

Steg-för-steg-guide för felsökning när bilder inte syns i appen

1. Kontrollera appens åtkomst till bilder

  • Åtkomstinställningar: Se till att appen har åtkomst till alla bilder i telefonens inställningar under "Access to All Photos".
  • Använd template: "Hittar inte bilder i kamerarullen".

2. Kontrollera om bilderna kanske finns i andra mappar

  • Undermappar: Fråga om kunden möjligt har bilderna organiserade i undermappar. Om ja, be kunden att flytta ut bilderna från undermapparna och kontrollera sedan om det löser problemet.

3. Hantera delade album

  • Delade album: Om problemet gäller ett delat album där någon annan lagt till bilder eller äger mappen, be kunden att spara ner bilderna på telefonen för att se om det löser problemet.

4. Särskilda inställningar för iPhone

  • iCloud-användarvillkor: För iPhone-användare, be dem kontrollera om det finns nya användarvillkor från iCloud som behöver godkännas. Se template "iCloud villkor".

5. Flytta bilder till annan källa

  • Alternativa bildkällor: Be kunden att prova att flytta bilderna till en annan bildkälla, till exempel Google Photos, och se om det löser problemet.

6. Testa via webbappen

  • Tillgång via webbappen: Se om användaren kan få tillgång till bilderna via hemsidan genom att antingen logga in på webben via telefonens webbläsare, eller att testa flytta över bilderna till en dator och öppna webbappen därifrån. 

7. Kontrollera bildformat

  • Kompatibla format: Fråga vilket bildformat bilderna har. Påpeka att följande format inte stöds: GIF, BMP, AVIF, SVG. Notera även att HEIC-bilder inte konverteras till .JPG i webbappen som de gör i appen. Om användaren vill ladda upp en .HEIC-bild i webbappen behöver de först konvertera bilden till .JPG.

8. Rapportera problemet vidare

  • Eskalera ärendet: Om ingen av de ovanstående åtgärderna fungerar, posta problemet i #Curation på Slack för vidare teknisk assistans.

9. Hantera personuppgifter

  • GDPR-överväganden: Om du behöver dela skärmbilder eller liknande som innehåller personliga bilder, censurera ansikten för att uppfylla GDPR. Använd Firebase ID för att hänvisa till vilken kund det gäller, detta hittas i Admin under "Firebase user" genom att söka på användarens mejladress.

Sammanfattning

Denna guide beskriver hur du metodiskt kan gå igenom och lösa problem där användare rapporterar att de inte kan se alla sina bilder från kamerarullen i appen. Genom att följa dessa steg kan du hjälpa användare att återställa full funktionalitet i appen och säkerställa att de kan fortsätta använda tjänsten som avsett. Om problemet kvarstår efter att du har genomfört dessa steg, är det viktigt att eskalera ärendet för vidare teknisk undersökning.

Guide taggad med: bildväljaren borta saknar
warning Created with Sketch.