Radera användare/konto
Uppdaterad
Steg för att radera kundens konto
Guida kunden till att ta bort kontot själv genom att följa dessa steg:
- Ta hjälp av template "Ta bort konto", vilken guidar kunden till att:
1. Logga in på appen
2. Gå till appinställningar
3. Klicka på "Konto"
4. Klicka på "Ta bort konto" och följ instruktionerna.
- Ta hjälp av template "Ta bort konto", vilken guidar kunden till att:
Anonymisera användaren i Admin:
- Sök på användarens e-post i Admin.
- Klicka på "Anonymize user".
- Klicka på "Anonymize user xxx".
Avregistrering från nyhetsbrev:
- Beskriv för kunden var hen kan avregistrera sig från nyhetsbrevet via länken längst ned i nyhetsbrevet.
- Observera att det kan ta några dagar för systemet att uppdatera avregistreringen.
Information om uppdaterade villkor:
- Informera kunden om att hen fortfarande kommer att få mejl angående uppdaterade villkor och terms & conditions, då detta är lagstadgad information.
- Informera kunden om att hen fortfarande kommer att få mejl angående uppdaterade villkor och terms & conditions, då detta är lagstadgad information.
Ta hjälp från Hans om nödvändigt:
- Om användaren inte kan ta bort kontot via appen, svara på kundens mejl och säg att vi hjälper till att ta bort kontot, samtidigt som du lägger till Hans (hans.eklund@onceupon.se) som en hemlig kopia i svaret till kund.
Om det gäller en avliden kund
Om en närstående skriver in och önskar att vi raderar den avlidna personens uppgifter:
- Använd det färdiga svaret "Ta bort konto, avliden person" för att begära in nödvändiga dokument.
Krävda dokument:
- Begär in dödsfallsintyg.
- För förfrågningar som inkluderar radering och/eller inhämtande av uppgifter, begär även bevis på släktskap.
Inskickade dokument:
- Hämta nödvändiga dokument via Skatteverket.
Kontoborttagning:
- När alla dokument är mottagna, ta hjälp av Hans att radera kontot.
Bekräftelse och dokumenthantering:
- Använd det färdiga svaret "Bekräftelse borttaget konto, avliden person" i vändande mejl till personen som begärt att kontot ska raderas.
- Spara dödsfallsintyget i Drive under "Customer Care - Death certificates" och behåll dokumenten i 12 månader.