Once Upon Publishing

Kundo - Hur använder vi det?

Uppdaterad

Överblick:

Kundo är vårt mejlhanteringssytem, det är här vi sköter mejlkontakten med användarna, tryckeriernas kundtjänst och fraktbolagen.

För att underlätta detta kan vi lägga in filter på Dashboarden för att lättare sortera mejlen.

Hur vi väljer att lägga upp detta är upp till var och en. Det går att lägga till och ta bort filter och på så sätt testa sig fram till det arbetssättet som fungerar bäst för just dig.

Här är ett exempel:

Hur man skapar ett filter:

  • Börja med att klicka på den kategori där du vill lägga till filtret. tex Obesvarade, Väntar, För Uppföljning, Senaste aktivitet
  • Klicka på filtrera
  • Klicka på drop down menyn under "Filtrera på" och välj vilken typ av filter du vill använda
  • Klicka på filtrera bredvid den andra drop down menyn
  • För att spara ett filter klickar du på "spara filter", väljer namn och sparar
  • Då kommer det sparade filtret att lägga sig under kategorin till vänster

Obs! Det kan vara bra att veta att ordningen på dina filter ej går att ändra i efterhand utan kommer att ligga i ordningen de skapats i.

Otilldelade:

Här hamnar alla obesvarade mejl, kan vara bra att sortera inkorgar för alla redaktörer (vi i CC) för att enklare kunna ha koll på varandras inkorgar vid behov.

När du ska svara på ett mejl ser det ut så här i högra fältet i mejlet.


Klart: Detta väljer vi på mejl som inte kräver ett svar från oss.
Har användaren exempelvis skickat in flera mejl om samma ärende, och ärendet redan har blivit besvarat av antingen dig eller någon annan, väljer vi "Klart" och taggar ärendet med "Svarat i annan tråd".

Väntar: Välj detta om du väntar på återkoppling från exempelvis tryckeriet eller fraktbolag innan du kan svara användaren. Även vid ärenden där du väntar på återkoppling från kund, vid ofullständig adress eller returnerade ordrar. Du kan själv välja när du vill att detta mejl ska flyttas över till din vanliga inkorg genom att välja datum, som bilden nedanför visar.


Tilldela - dig själv eller kollega. Glöm ej klicka Tilldela när du valt kollega.

Prioritet - Oftast Medel om det inte är cancel order, ändra adress eller från ett tryckeri, då är det Hög. 

Taggar - Tagga mejlet med rätt tagg efter att du läst vad det handlar om.

Kommentarer - Används för viktig info.

Dashboard - Klickar du där kommer du tillbaka till "startsidan" igen.

Nästa - Klicka på för att få fram nästa mejl under kategorin/filtret


Hur ser du om det finns fler än en mail / konversation med kunden?

Om fler mail eller konversationer med användaren finns kommer det komma upp en siffra vid mailadressen som visar hur många mail eller konversationer som finns:



Det är dock bara mail och konversationer som är 7 dagar eller yngre som visas med siffran. Om ett mail eller konversation är äldre än 7 dagar kommer inte siffran upp alls och då måste man klicka på mailadressen för att få fram dem eller söka upp dem manuellt.

Behöver du hjälp med ett mejl?

Av oss andra i CC:
-Skriv kommentar och tilldela den kollegan du ber om hjälp.
-När du får svar så tilldelas du mejlet igen.
-Om du svarar på en tilldelning där kollega bett om hjälp så svarar du i kommentarer och tilldelar kollegan mejlet igen.

Av någon annan i företaget: 
-Klicka på Be om hjälp, fyll i epost till mottagaren och ställ din fråga.

Obs! Den som tar emot det kommer ej att kunna se mejlet så var noga med vad du skriver så att mottagaren förstår din fråga. Du kommer att kunna se svaret du får i sidofältet.

När du använt "Be om hjälp" händer följande;

  • följ upp blir markerad per automatik
  • mejlet får högsta prio per automatik
  • mejlet får röd pratbubbla per automatik
  • inget ljud vid återkoppling


Väntar:

  • Här hamnar mejlen du lagt på "väntar"
  • När ärendet har passerat tiden du har valt hamnar ärendet tillbaka till din inkorg
  • Behöver du mer tid så flytta fram till ett senare datum. Meddela mottagaren om detta ifall hen förväntat sig svar från dig inom en viss tidsram och förklara att du behöver mer tid för att undersöka frågan.


Senaste aktivitet:

Här hittar du vår senaste aktivet, svarade mejl, tillagda/uppdaterade guider osv.

Är du osäker på hur du ska svara på ett ärende kan du under den här kategorin hitta mejl som vi andra skickat.
Du kan då filtrera mejlen på till exempel en tagg för att underlätta letandet.


Statistik:

Här samlas vår statistik. Till exempel hur många inkommande mejl vi haft, hur många vi svarat på, svarstider osv.


Hamburgermenyn i högra hörnet:

Här hittar du bland annat inställningar för signatur, taggar och skapandet av guider.

Customer Care team:

Taggar: Här redigerar du, lägger till och tar bort taggarna vi använder för att sortera våra mejl tex Webb Bilduppladdare, Order Ändra adress osv. 

OBS! Tänk på att en nyskapad tagg även ska läggas till i rätt grupp på Dashboarden under Statistik- taggar genom att klicka på rätt grupps tre prickar- redigera.

Inställningar: Här hittar du våra färdiga svar (templates), sätter upp automatiska regler (för alla), med mera.


Problem med inlogg på Kundo:

Om man har blivit utloggat från Kundo och har problem med tvåfaktorautentiseringen kan man stänga av den på inställningssidan för den enskilda användaren:



Trädgården:

Där du är nu!
För att komma åt länken klickar du på Startsidan eller Guider för skapa eller ändra i guider.

Guide taggad med: automatiska regler färdiga svar guider kundo taggar templates trädgården
warning Created with Sketch.