Mailchimp/Nyhetsbrev
Mailchimp är det program vi använder när vi skickar ut nyhetsbrev till våra användare.
Du kan hitta information ifall användaren är uppskriven i admin, genom att:
- Söka på användarens konto (mejladress)
- Klicka på Mailchimp lists och titta på status
En användare börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev direkt när de skapar kontot, likt bilden nedan visar, eller genom att:
- Öppna hamburgermenyn i appen
- Klicka på Account/Konto
- Klicka på Newsletter/Nyhetsbrev
Språk i våra nyhetsbrev
De språk vi erbjuder idag är Svenska, Engelska, Tyska, Nederländska och Franska.
Om användaren vill ändra vilket språk hen mottar nyhetsbrevet på så behöver hen klicka på "Update your preferences" längst ned i nyhetsbrevet:
Mailschimp status
Status: Subscribed (uppskriven)
Status: Unsubscribed (varit uppskriven men avregistrerat sig)
Status: 404 (ej uppskriven och har aldrig varit det)
Status: Archived (har varit uppskriven men markerat oss som spam; vi har då arkiverat användaren eftersom mejlen bara studsar)
Status: Cleaned (Mailchimp har automatiskt markerat mejladressen som 'cleaned'; det senaste mejlet som vi skickade till användaren har antingen studsat tillbaka till följd av ett permanent fel, som ex. fel mejladress eller att användaren har blockerat oss, eller så har upprepade 'soft bounces' skett (ex. full inbox/spam-markering)
Om en användare har status Archived krävs det en handpåläggning ifall användaren vill skriva upp sig igen. Gör såhär:
- Be användaren avmarkera oss som spam.
- Kontakta Emma Söderlund, eller någon annan som jobbar med Mailchimp, och be dem "oarkivera" användarens mejladress.
- Be användaren signa upp igen (även om användaren redan testat en gång innan vi gjort punkterna ovan)