Once Upon Publishing

Rättelse av personuppgifter

Uppdaterad

Steg för att hantera begäran om rättning av personuppgifter:

  1. Förstå vad kunden vill:

    • Avgör vad kunden exakt begär att ändra (mejladress, kontaktuppgifter etc.).
  2. Mejladress på konto:

    • Informera användaren om att det inte går att ändra mejladress på ett befintligt konto. För att använda en ny mejladress, måste användaren skapa ett nytt konto.
  3. Mejladress för nyhetsbrev:

    • Om förfrågan gäller ändring av mejladress för nyhetsbrevet, skicka begäran vidare till Emma Söderlund, som är mailchimp-ansvarig.
    • Se till att informera kunden om vart förfrågan har skickats och uppskattad tid för när ändringen kommer att genomföras.
  4. Ändra kontaktuppgifter:

    • Uppmuntra kunden att själv uppdatera sina kontaktuppgifter i varukorgen om det är möjligt.
    • Ge tydliga instruktioner om hur detta görs om användaren är osäker.
  5. Kommunicera vad som är möjligt:

    • Skicka ett anpassat svar till kunden baserat på vad som efterfrågas och vad som är möjligt för oss att genomföra.
    • Använd en positiv och hjälpsam ton för att förmedla informationen och vad användaren kan förvänta sig som nästa steg.

Sammanfattning:

När en kund begär ändring av personuppgifter, är det viktigt att noggrant förstå vilka uppgifter som behöver ändras och i vilket system. Kommunicera klart vad som är tekniskt möjligt och vad som inte är det, och ge användaren tydliga instruktioner för hur de ska gå vidare med sin förfrågan. Det är även viktigt att alla ändringar som görs är korrekta och uppdaterade i alla relevanta system och processer där användarens information finns lagrad.

Guide taggad med: Användarinformation Användarinlogg GDPR Info om användare
warning Created with Sketch.