Once Upon Publishing

Rensa Skräpkorgen i Gmail

Uppdaterad

Alla våra mejl går egentligen via Gmail i grund och botten. Och Kundo är bara "ett filter" som ligger på, för att underlätta vårt arbete inom CC-teamet.
Alla mejl som skickas till oss går därför igenom Gmail's spamfilter först, innan det ska ta sig igenom Kundos egna spamfilter. Det händer därför att mejl fastnar redan i Gmail och aldrig når Kundo.
Så därför måste vi in och rensa varje vecka så inget ärende faller mellan stolarna.

De ärenden som däremot tagit sig igenom Gmail's spamfilter, men inte Kundos egna, kan vi inte hålla koll på tyvärr, för då hade vi behövt dubbelkolla Kundo mot Gmail dagligen. Sådana gånger får vi bara hoppas att kunden hör av sig igen.

1. Logga in på happytohelp-mejlen.

  • Logga in på Gmail med happytohelp@onceupon.se.
    Inlogg finns i 1password under CC-valvet.
  • Tryck på "v MER" så skräpkorgen kommer fram
  • Radera permanent, de uppenbara skräp/spammejlen som kommit in

2a. När alla riktiga spammejl är borttagna är det dags att gå igenom vardera mejl i skräpkorgen för att se om kunden redan fått hjälp av oss i en annan tråd.
Börja från slutet så äldsta mejlet får hjälp först.

Kopiera mejladressen och sök i Kundo ifall kunden har kontaktat oss på nytt och fått hjälp.
Glöm inte att dubbelkolla om det är vårt svar som är senast i tråden i Kundo eller om det finns ett svar från kunden igen.
Om kunden fått hjälp -Bra!

Avmarkera nu mejlet som skräppost i Gmail. Då kommer det automatiskt skickas till huvudinkorgen hos Gmail under det datum mejlet skickades in.

2b. Om kunden INTE fått hjälp i Kundo:
(Behåll mejladressen kopierad då du kommer fortsätta behöva den!)

Avmarkera mejlet som skräppost i Gmail.
Sök på mejladressen igen i Gmail's inkorg (längst upp) och vidarebefordra mejlet till: happytohelp@onceupon.se så vi får in mejlet till Kundo på nytt.
Städa gärna upp mejlet litegrann.
Typ ta bort (---------- Forwarded message ————) och onödiga tomrum .
Men se till att informationen om mailadressen till kunden finns kvar i mejlet. Annars kommer vi inte ha någon mejladress att svara kunden till.

Viktigt att tänka på!

- Har kunden skickat in flera mejl som alla fastnat: Kom ihåg att vidarebefordra mejlet längst ned från kunden då. Vilket är det nyaste. Annars kommer bara det första mejlet med som kunden skickat in och vi vill helst ha hela tråden.
- OBS. Det kan ta nån minut innan mejlet kommer in i Kundo.
- Ge mejlet högsta prio i Kundo då kunden fått väntat extremt länge på svar. Meddela resten av teamet att det kommit in mail från Skräpkorgen som behöver prioriteras.
- Be tusen gånger om ursäkt till kunden för sent svar och förklara att mejlet råkat fastna i spamfiltret.
- Glöm inte att byta ut mejladressen till kundens mejladress. Annars får vi på happytohelp-mejlet på nytt.

Ibland hamnar mejlet i sin rätta påbörjade tråd (om en sådan finns). Andra gånger inte. Tilldela då mejlet till den ansvarige med en kommentar om att mejlet fastnat i spamfiltret.

Guide taggad med: Gmail Happytohelp Skräpkorg skräppost
warning Created with Sketch.