Varukorgsproblem före betalningssteg
Uppdaterad
Denna guide kan du använda ifall ärendet rör betalproblem, både betalningar som är genomförda men även betalningar som inte går igenom. Nedan beskrivs olika scenarion:
Problem 1: Ordern ligger som created i admin, kund tror att ordern har gått igenom då hen ser att beloppet är draget från konto.
- Kolla admin så order ligger som created
- Kolla så att det inte finns en betalning i Stripe
- Skicka färdiga svaret "created, reserverat belopp"
Problem 2 Ordern har gått igenom, två betalningar har dragits.
- Sök i Stripe (på mailadress eller firebaseID) för att verifiera att endast en betalning mottagits för ordern.
- Använd template: Created, reserverad + mottagen betalning.
- Förklara för användaren att endast en betalning har genomförts och visa eventuell bevisning från Stripe.
Dubbelkolla Dubbelbetalningar
- Gå in på Stripe och filtrera betalningar baserat på det exakta beloppet och datum.
- Kontrollera betalningens metadata för att se till att de är kopplade till rätt ordernummer.
- Om osäker, rådfråga en kollega.
Kan inte kund ange sin adress? Får felmeddelande.
- Råd användaren att endast ange siffror i "Postcode" och staten under "State" för att undvika problem med fraktalternativen.
- Speciellt viktigt för användare från Australien och USA där postadressformat kan skapa förvirring.