Once Upon Publishing

Ej nöjd med order - bilder

Uppdaterad

Fråga: Användaren är inte nöjd med ordern, vad gör jag?

Svar:  Om det inte är ett uppenbart produktionsfel (t.ex. färgfläckar) så börja med att titta på den här guiden för att se var du ska börja hantera ärendet.

Säger användaren att innehållet inte stämmer? 

Kontrollera PDF filen och metadatan för att se om den tryckta produkten stämmer överens med PDF filen och om det gjorts någon ändring efter att produkten har beställts.

  • Stämmer det överens?

    Då är det oftast användaren som ändrat i produkten efter att ordern är lagd eller att innehållet/ändringarna inte har synkroniserats innan beställningen gjorts.

    Lösning: Här får du göra en bedömning om användaren ska få kompensation/rabattkod/ny produkt som goodwill eller om du gör bedömningen att neka detta och endast förklara för användaren varför det blivit så. Fingertoppskänsla!
  • Stämmer det inte överens?

    Misstänker du en bugg så be utvecklarna att kika på det först!

    Lösning: Antingen kan du reproducera produkten direkt eller be användaren att beställa igen med en rabattkod. Skickar du en rabattkod så kan du claima produktionsfel efter att den nya ordern har beställts, lägg det på bevakning!

Templates att utgå ifrån: 
Ändra i beställning, redan i produktion
Fel datum på framsidan
Förväxlat innehåll

Säger användaren att bildkvaliteten eller färgerna på bilderna inte stämmer? 

Kontrollera PDF filen i Amazon och bilderna i Firebase enligt guiden som är länkad längst upp i denna guide.

Ibland kan det vara svårt att avgöra och här är det fingertoppskänsla som avgör.
Filter eller retuschering av bilder kan påverka hur färgerna blir i tryck.

Läs mer om färgåtergivning, CMYK och RPG här.

Templates att utgå ifrån:
Färgåtergivning CMYK vs RGB


Har bilden i fråga över 3 megapixlar när du granskar dem?
Kontrollera om bilderna i sig är pixliga eller suddiga enligt guiden som är länkad längst upp i denna guide.

  • Nej: Då är det mest troligt inte ett produktionsfel
    Det blir oftast tydligare att en bild har låg kvalitet när den blir tryckt i större format än om du tittar på den i t.ex. en telefon. Tyvärr kommer en reproduktion inte att lösa problemet.

    Lösning: Förklara för användaren varför de tryckta bilderna ser ut som de gör.

    Templates att utgå ifrån: För låg upplösning på bilderna.

  • Ja: Då kan det vara ett produktionsfel.
    Kontrollera först om bilderna är suddiga eller pixliga.
    Om bilderna har över 3 megapixlar men att de ändå är pixliga i grunden kommer en reproduktion inte heller att hjälpa.

    Lösning: Förklara och tipsa om att kanske byta ut bilderna innan de gör en ny beställning.
    Du bedömer om du vill ge en rabattkod på 20-50% som goodwill eller inte.

  • Ser originalbilderna bra ut efter att du har granskat dem och är över 3mpxl?
    Mest troligt är det då ett produktionsfel.

    Lösning: Reproducera produkten eller be kunden beställa igen med en rabattkod och skicka en claim till tryckeriet.

    Templates att utgå ifrån: Reproduktion av bok


Svartvita bilder

Vissa kunder återkommer och är missnöjda med deras svartvita bilder. De kan exempelvis hävda att det upplever att att filter ligger över bilderna, att det svarta inte blir svart och att det vita inte blir vitt. Detta beror på hur vi trycker våra böcker. Vi skapar den svarta färgen med hjälp av CMYK .Det innebär att tryckfärgerna Cyan, Magenta och Yellow blandas och ju mer av färgerna du tillför desto mörkare blir det. Varför använder vi inte bara svart färg när vi trycker böckerna då? Såhär bekriver Roy på RPI frågan: 

"Our printing process involves high-quality HP Indigo printers that use a standard four-color (CMYK) process for multiple substrates and customers. When we receive files, they are converted to this CMYK format for printing, which impacts how black and white images are reproduced.

During conversion, a black and white image gets separated into mainly black, but other colors (cyan, magenta, and yellow) are also used to replicate the original file as closely as possible. This can sometimes lead to a slightly blueish tint in the final print, especially noticeable in black and white photos.

Regrettably, it's not feasible for us to employ dedicated black and gray in our printers solely for black and white photos. Automating this process for specific image types isn't viable.

Even with offset printing, where a similar four-color process is used, the outcome for these images remains consistent in terms of color cast. In contrast, dedicated photo printers with black and gray cartridges can deliver much better results."

warning Created with Sketch.