Once Upon Publishing

Spåra leverans

Uppdaterad

När vi spårar en leverans börjar vi alltid i admin.

  • Sök på ordernummer eller konto 

  • Klicka på ordern för att få upp mer information

  • Klicka på länken vid Tracking

Ibland syns ingen länk om paketet skickas från markbladet, då kan man oftast hitta den i Prepri

Postnord varubrev

Utländska ordrar som skickas som varubrev från Markbladet går inte att spåra efter att ordern lämnat Sverige. (Till vissa länder har vi valt att ha frakten spårbar med Fedex från Markbladet)

Svenska ordrar skickar Markbladet med postnord varubrev klass 1, dessa är spårbara. Vi hänvisar gärna kunden att ladda hem postnords app för enklare leverans/påverka sin order. Utdelning ska ske varje dag, på vissa mindre orter kan det givetvis vara mer sällan. 

Kunder kan välja postnord som fraktalternativ inrikes när ordern beställs, förutsatt att paketet väger under 2 kg. Är ordern större kommer bara DHL upp som fraktalternativ inrikes.

Till många norska kunder tar Bring över från postnord vid landsgränsen. Spårningslänken klarar inte av denna övergång= kunderna vet inte att Bring tagit över. Sök på det spårningsnumret du har från postnord, oftast hittas ordern då hos Bring och du kan skicka den länken till kund.

Här finns en spårningstjänst som Markbladet själva använder sig av, för att spåra paket som byter mellan olika länders postnätverk. 

DHL

Vid inrikespaket från Markbladet når paketet normalt mottagarens DHL-ombud nästa vardag efter inlämnandet (beroende på tidpunkt för inlämnandet). Vissa orter kan dröja ytterligare en eller två dagar beroende på vart godset skickas från samt var mottagarens DHL-ombud ligger.  

OBS! Eftersom DHL har upphämtning senast 13.30 på Markbladet så kan det bli en extra leveransdag om inte Markbladet är klar med sina böcker.

Om tracking länken inte fungerar.

Det händer ibland att tracking länken inte fungerar, då kan man behöva leta lite för att hitta information

Här är länkar till tre hemsidor som samlar information från alla fraktbolag.
Det finns ibland mer uppdateringar om leveransen på de här sidorna än på ordinarie tracking länken även om dem fungerar

Om du vill söka på exakt fraktbolag men är osäker på vilket det är i respektive land, se denna guide.

FedEx

Vi får ibland mejl från FedEx gällande ordrar som är Pending delivery. De anger aldrig våra ordernummer utan bara spårningsnumret och ett referensnummer. Det här referensnumret går att söka direkt på i Prepri för att få upp rätt order, ta bara bort P:et som står först!

Australia Post

Publik spårning är synlig i 2-3 månader på deras hemsida och efter det arkiveras den i systemet och står som "Pending" när vi försöker spåra försändelsen.
Om vi behöver hjälp med att spåra en order där spårningsinformationen är arkiverad behöver vi skicka in ett ärende för det via deras Business Support Portal där vi saknar inlogg. Vi får i dessa lägen vända oss till RPI för att höra om de kan hjälpa oss att få fram den information vi söker.

Post NL

Om ordern skickas från RPI NL med Post NL(kolla spårningslänken) så kan vi inte hänvisa kund att själv kontakta fraktbolaget som vi gör i färdiga svaret "🇬🇧 - Leveransproblem, kontakta fraktbolag".

Detta är på grund av att Post NL är en rätt begränsad postgång. Även RPI har liten möjlighet att kontakta Post NL, pga. lång svarstid.

Royal Mail/ DPD Express

RPI GB (UK) skickar paket upp till 2 kg med Royal Mail. Paket över 2 kg skickas istället med DPD Express.

SEUR & SDA

Dessa två används vid frakter till Spanien vs Italien.
Dessa fraktbolag scannar inte ordrarna något längst vägen förens ordern passerat sin landsgräns ocn nått första hubben i sitt land. Då sker första scanningen och kundens spårningslänk vaknar till liv. Detta brukar ta ca 5arbetsdagar från det att ordern har skickats ut.

För att se mer information via SEUR: 

1. Fyll i kundens postnummer
2. Fyll i kundens mejladress eller mobilnummer
3. Knappen blir klickbar - Klicka!

4. Klicka på "Consultar Histórico" för att få fram mer information:

UPS Mail innovations

Används till ordrar som skickas inom USA.
Mail innovations är en långsam tjänst, som inte tillhandahåller exakt spårning av sina paket. Det tar ett tag innan UPS Mail innovations lämnar över paketen till USPS för leverans, och därför kan det ta tid innan informationen via spårningslänken uppdateras.

Maersk

Våra danska (och ibland belgiska) kunder får nu leverans sista biten av DPD (förut Fedex). Spårningssidan vi länkas till från Admin är Maersk. Denna har visat sig lite svår för kunderna att förstå hur dom ska fylla i för att hitta info på.
Nedan kommer därför en steg för steg guide för att hjälpa kunderna spåra sin order.

Följer du länken till DPDs egna sida så får du mer tydlig spårningsinformation och du kan även få en adress till eventuellt utlämningställe.
Du får även en bättre sida att länka till kund på ett mycket mer användarvänligt sätt än Maersks sida.

För våra användare i Danmark så går det även att söka på DPDs ordernummer direkt hos postnord.dk, som oftast ger en mer korrekt spårningsinformation.
Har användaren inte fått mejl eller SMS från fraktbolaget med uthämtningskod så kan vi be användaren att skanna QR-koden, som finns på PostNords spårningslänk, via PostNord-appen.

warning Created with Sketch.