Once Upon Publishing

Återbetalning

Uppdaterad

Vi kan själva återbetala våra användare vid behov via Stripe.
Stripe är en betaltjänst som vi använder oss av och där hittar vi alla betalningar som inkommit via vår app och på vår hemsida.

Från det att vi har mottagit kundens betalning så kan vi göra en återbetalning inom 180 dagar.
Har dessa dagar passerat så kommer vi inte att kunna återbetala kunden via Stripe.
Erbjud kunden en rabattkod för att beställa en ny bok utan kostnad, vill kund ändå ha en full återbetalning så behöver vi ta hjälp från Finance.

Exempel på de gånger vi själva gör en återbetalning: 

  • Avbruten order
  • Användaren har missat att lägga in en rabattkod som vi återbetalar i efterhand
  • Kompensation vid t.ex. produktionsfel/fraktskada/leveransstrul
  • En order har fastnad i status QUEUED. 


1. För att kunna göra en återbetalning behöver du först söka upp användarens order i Admin.
Klicka dig in på ordern och klicka sedan på länken enligt bilden nedan, så att du kommer vidare till Stripe.


2. Klicka på "Refund"


3. Fyll i summan som ska återbetalas och klicka därefter på "Refund".
Vi gör inte några ändringar under "Reason".


4. Skicka ett kvitto via Stripe till kund på att återbetalningen har skett, kvittot skickas till den mejladress som vi anger i rutan som kommer upp efter att vi klickar på "Send receipt".
OBS! Skicka kvitto till den mejladress som är angiven på ordern i Admin.


Såhär ser ett kvitto på en återbetalning ut:

5. Efter att vi har gjort en återbetalning så gör vi alltid en kort kommentar i Admin om varför en återbetalning har skett. Klicka på hamburgermenyn inne på ordern i Admin, och sedan på "Edit comment..."


Guide taggad med: Återbetalningar Refund
warning Created with Sketch.