Once Upon Publishing

Förväxlad order

Uppdaterad

Våra användare kan ibland motta en förväxlad order, detta är något som vi reklamerar hos berört tryckeri då ett felaktigt utskick har skett från deras sida.

Om nödvändigt ber du användaren om att få titta i dennes PDF-fil, för att utesluta handhavande fel.

Vad för typ av förväxling som har skett kan variera enligt nedan:

  • Användaren har fått sin egen order och någon annans order
  • Användaren har fått någon annans order men saknar sin egen
  • Förväxlat innehåll i boken

Bedömer du att felet kommer från vår sida gör du enligt följande: 

  • Reproducera boken som tillhör i Admin
    OBS! Reproducera bara den bok som tillhör användaren som hört av sig.  

  • Lämna en kommentar i Admin gällande vad som har hänt med signatur och eventuellt ordernummer på den bok som inte tillhör användaren. (för mer info, se längre ner i guiden)

  • Svara användaren och ta hjälp av våra färdiga svar. Sök på "Förväxlad" under färdiga svar i Kundo-mejlet så hittar du samtliga templates som du kan använda dig av
  • Bifoga en returetikett (OBS! Gäller inte USA eller Australien, be användaren att förstöra boken själv direkt)
  • Vi hör aldrig av oss till användaren som saknar sin order för att undvika onödig oro.
  • Skicka en reklamation/claim till berört tryckeri (om du reproducerat bok), be samtidigt om express shipping samt prioritering
  • Skriv in originalordernumret och den felaktigt mottagna orderns nummer (om möjligt) i Nederländernas Returdokument (dit skickas alla returer som använder en returlapp vi manuellt har skickat till användaren). Sätt som Destroy och märk NOT MINE.
  • Lämna en personuppgiftsincident-rapport och skriv sedan "Nytt ärende" i Slack-kanalen #gdpr-ärenden.


Förväxlade prints:
Template: Prints, Förväxlat innehåll
Markbladet: Prints som skickas från Markbladet inkluderar ett vitt avslutande kort med streckkod samt ordernummer. Vid förväxlade prints ber vi användaren att ta en bild på detta kort för att identifiera vilket ordernummer som står på kortet.
RPI: RPI inkluderar inte ett kort med ordernummer, därför fungerar denna rutin ej för prints skickade från RPI.

Bra att veta!
Är hela den förväxlade ordern felaktig?
Be då användaren om ordernummer på den felaktiga boken och lägg in det under din kommentar i Admin.
Detta så att vi lättare kan hitta denna information ifall användaren som saknar sin order hör av sig till oss. Det är inte alltid säkert att hen saknar sin order.

Om användaren som saknar sin order hör av sig till oss så reproducerar vi ordern direkt om vi vet att ordern är förväxlad. Sedan skickar vi en reklamation till berört tryckeri, så att vi får tillbaka kostnaden för den reproducerade ordern.

Returetiketterna hittar du i Drive via din Gmail under:
Team > Customer Care > RPI

Använd Return label nationaal för våra användare i Nederländerna.
Använd Return label internationaal för våra användare i resten av Europa.
För våra användare i USA och Australien ber vi dem förstöra böckerna.
Behövs det göras en retur till Markbladet så kan vi skapa en returetikett via PostNords business portal. Se denna guide

Tillägg:

  • Hanneke (RPI) informerar angående returer; UK and also Germany do not seem to have a process in place to make it easy and free of charge. At this moment I am not sure what we can do about this.
    To take away the pain for this moment (not a structural solution) you can use our return label. It will then be shipped to us but we can at least destroy the books properly.

    A long-term process (also for Germany) needs to be developed.
warning Created with Sketch.