Once Upon Publishing

Kompensation produktionsfel

Uppdaterad

Vid produktionsfel så erbjuder vi våra användare kompensation i form av en reproduktion eller procentuell återbetalning/rabattkod på en framtida order, beroende på hur omfattande felet är. Här är det upp till oss att bedöma utifrån det aktuella ärendet.

Godtar användaren en rabattkod så sätter vi giltighetstid 1 år framåt. 

Några färdiga svar som vi kan ta hjälp av i dessa ärenden:

  • Fraktskada/Tryckfel, liten  = Rabattkod på 20-25% alt. exempelvis 20% återbetalning (du väljer utifrån ärende)
  • Fraktskada/Tryckfel, stor = Rabattkod på 25-40% eller reproduktion, alt. exempelvis 25% återbetalning (du väljer utifrån ärende)
  • Reproduktion, första kontakten = Felet är så omfattande att du bedömer att en reproduktion är en rimlig första åtgärd, eller om kunden specifikt bett om en ny produkt och du anser det rimligt.

Några exempel på produktionsfel:

  • Ryggtiteln är inte centrerad
  • Fläckar i boken/på prints
  • Skadad i produktion
  • Förväxlad order 
  • Lösa sidor

Skickad från RPI

  1. Be användaren om bilder på felet om du inte redan fått detta
  2. Ev. reproducera i Admin (kan kunden godta en procentuell återbetalning/rabatt?)
  3. Vid reproduktion skickar vi en reklamation till RPI på servicedesk.NLD@rpiprint.com med bifogade bilder och information om en reproduktion. Använd dig av template "RPI, Claim report"
  4. Kom ihåg att göra en kommentar i Admin gällande anledning till reproduktionen

OBS! Är ordern skickad från RPI USA? = Följ ovan steg men mejla istället till: partnersupport@rpiprint.com 

Skickad från Markbladet

  1. Be användaren om bilder på felet om du inte redan fått detta
  2. Ev. reproducera i Admin (kan användaren godta en procentuell återbetalning/rabatt?)
  3. Vid reproduktion så behöver vi inte meddela Tomas på Markbladet
  4. Kom ihåg att göra en kommentar i Admin gällande anledning till reproduktionen

 
Kräver kunden en full återbetalning?

Det händer ibland att kunden inte accepterar något av våra förslag på kompensation, inte ens en ny produkt. Vi gör per regel inte fulla återbetalningar, men ibland kan vi göra ett undantag.

Har kunden gått med på en reproduktion, men även reproduktionen levereras med stora fraktskador eller produktionsfel, och kunden inte går med på ett nytt försök så kan vi återbetala kostnaden. Kolla dock gärna först ifall kunden kan gå med på ett sista försök med en ny reproduktion, alt. 50% återbetalning.

Bolla med en kollega ifall du känner dig osäker!

OBS! Till RPI kan vi claima ordrar med produktionsfel och be dem återbetala oss för den felaktiga produkten, i stället för att trycka om, ifall användaren önskar få en full återbetalning!
Detta fungerar tyvärr inte med Markbladet.

warning Created with Sketch.