Once Upon Publishing

QUEUED/Order-alerts

Uppdaterad

I Slack-kanalen #order-alerts postar utvecklarna larm för ordrar som har fastnat i vårt system, som kräver action av både oss och användaren. Högst upp i larmet står anledningen med medföljande steg-för-steg-beskrivning, och du kommer även kunna följa stegen via våra templates. Det finns alltså tre olika fel:

  • ImageBufferErrorOccurred
    Använd template
    : Queued, Halvgrå bild APP
    Alternativt: Queued igen (om användarens nya order fastnar till följd av samma fel)
  • ImageRecipeNotFoundAlarm
    Använd template:
    Queued, saknar bild i Firebase APP / WEB
  • Content-Not-Synced
    Använd template: Queued, uppslag i osynk APP

Samtliga ordrar som fastnar som Queued behöver avbrytas och återbetalas. Väljer du att ge användaren en rabattkod på "Fixed amount" istället för att återbetala så är det viktigt att du sätter ärendet på "Väntar" - för att bekräfta att ordern faktiskt läggs om. Annars sitter vi på användarens pengar. 


ImageBufferErrorOccurred - halvgrå bild

Ibland önskar användaren att vi skickar dem en skärmdump på den felaktiga bilden. Detta får vi enbart göra med användarens tillåtelse. Följ dessa steg i så fall:

  1. Sök upp användaren i Admin

    • Sök på mejladressen som är kopplad till användarens konto för att hitta rätt i Admin - den återfinns även längst ned i orderinformationen.
  2. Öppna fliken "Firebase Storage"

    • Klicka på "Firebase products" och sedan på "Storage" för den aktuella produkten.

  3. Kopiera bildnamnet från larmet i Slack

    • Klistra därefter in det i sökfältet i Google Cloud Storage:

  4. Öppna bilden

    • Klicka på pilen längst till höger om bildnamnet för att öppna bilden i en ny flik.

  5. Ta en skärmdump och skicka till användaren via mejl

OBS!

  • Vid granskning av bilder i Admin kan du se om det finns flera trasiga bilder i samma produkt - larmet snappar tyvärr bara upp en bild åt gången. Om användaren har fastnat i Queued flera gånger, och felet drabbar olika bilder varje gång; gå igenom alla bilder (med användarens tillåtelse) för att identifiera fler trasiga bilder.
  1. Öppna användarens order och klicka på "Content ID" för boken du vill granska:
  2. Klicka på ögat bredvid "View content":
  3. Klicka på OK
  4. Låt sidan ladda färdigt, och kolla därefter igenom samtliga bilder. Ifall en bild är drabbat av detta så kommer det antingen finnas en placeholder i stället för en bild, eller se ut på följande sätt:
  5. Högerklicka på bilden så att den öppnas i en ny flik, och ta därefter en skärmdump. För att förtydliga för användaren kan du även skriva vilket uppslag bilden återfinns på; notera dock att uppslag 1 i denna vy är omslaget, så är det t.ex. uppslag 25 i den här vyn, så återfinns bilden på uppslag 24 för användaren.


Fråga en kollega ifall du känner dig osäker! 

Guide taggad med: bilder saknas Halvgrå bild Order alerts Queued
warning Created with Sketch.